Cykler

Jeg har gennem mit liv haft en hel del cykler – den første var den klassiske, røde trehjulede Winter ladcykel som mange børn i min tid har haft. Derudover en masse forskellige som jeg ikke alle kan huske.

Da jeg var teenager havde jeg en racercykel med gedebukkestyr som jeg nød meget at cykle langt på og som jeg også deltog ved Sjælsø Rundt for Irma. Inden da, min første mountainbike som var en Taarnby med tyrestyr som desværre var for stor til mig og som jeg derfor ikke fik cyklet ret meget på. Derudover har jeg haft nogle forskellige DBSer (som min grandonkel var forhandler af), SCOer samt nogle helt gamle.

1946 Sunbeam: Sunbeam er mest kendt for deres sportsvogne, men som mange andre motorvirksomheder startede de med cykler. Denne er fra lige efter krigen. Desværre har jeg mistet hjulene, så om jeg nogensinde kommer ud at køre med den igen er usikkert da dens aksler er lidt specielle i forhold til dem jeg ellers har haft i hænderne. Det ville ellers være fedt da den jo er i familie med min Hillman Minx.


1951 Hamlet: Hamlet var et gammelt dansk mærke fra Amager, og har siden slutningen af 1800-tallet været kendt for at lave rigtig gode cykler: De vandt medaljer i både Stockholm og Paris for kvaliteten af deres stel. Denne gamle Hamlet har stået opbevaret indendørs i rigtig mange år – og bærer naturligvis præg af dette i form af minimal rust og slid: Den har endda de originale dæk og Sterling-slanger på endnu. Tør jeg bruge den? Det ved jeg faktisk ikke: jeg syntes det er lidt synd, måske vil jeg prøve at låne den ud til et museum når jeg lige har fået pudset den lidt op.


1951 Hunter: En gammel dame! Der er noget lækkert ved gamle cykler: Der er nogle rigtig fede detaljer. Egentligt købt til min søster, men hun er ikke 100% glad for at køre den da den kun har en navbremse bagpå, og ingen bremser foran. Den kører ellers godt.


1953 Sterling: Hamlet er kendt for at lave rigtig gode cykler – i alt fald indtil de røg under SCO. Sterling er produceret hos Hamlet Cyklefabrik København der lå i Tårnby på Amager. Den kræver noget restaureringsarbejde inden den er fuldt ud køreklar – men skal nok blive rigtig flot men med patina da jeg vil ikke røre den originale lak som bærer tydeligt præg af at være produceret hos Hamlet.


19xx Winston: Efter 2. verdenskrig var der rigtig mange mærker der bar engelske navne (Harstung må man sige er noget af en undtagelse) – og denne Winston er en ældre sag, dog har jeg endnu ikke helt fået dateret den da stelnummeret er svært at aflæse, både på grund af noget overfladerust og det godt kan være svært for mig at læse på sort hvis lyset ikke er rigtigt. Den vil dog kræve noget renovering før den er klar.


19xx gammel dansker: Jeg ved ikke meget om denne endnu, da jeg lige har fået den. Men det er en cykel der skal renoveres. Den var i lidt dårligere stand end jeg havde forventet, men den skal nok ende med at blive god.


1960 Sunrise: Det er en gammel havelåge der har stået i vores sommerhus utroligt længe – og det kan ses! Jeg har adopteret den, og har derfor valgt at det er på tide at den bliver sat i stand. Jeg er dog aldrig rigtigt kommet igang med det. Oprindeligt har jeg ikke kunne finde stelnummeret, og havde en idé om at den var fra før 1942 hvor stelnummersystemet kom til – dog har jeg opdaget stelnummeret under krankboksen, hvilket ikke var normalt for dengang – men selv om jeg har haft kigget der før har lyset ikke været rigtigt, og stelnummeret er relativt utydeligt.


1963 Hamlet: Efter lidt søgen fandt jeg en Hamlet bygget på Cykelfabrik Hamlet. Desværre er det ikke en herrecykel – dog er det en komplet damecykel med “alt tilbehøret” og i fin stand om end patineret med alderen. Cyklen står med originalt monteret Basta-kodelås i cyklens farve, frakkeskåner, original sadel og værtøjspose. Alt i alt noget speciel.


1970 SCO Compact Sport: Gammel camping/compact cykel med et enkelt gear (Sachs Torpedo Jet, og plastic sadel. Modellen har ikke bremser foran, men kun navbremse bagpå! Tiderne var anderledes i gamle dage…


1973 SCO Postcykel: Jeg er kendt for at kunne træde enhver cykel i stykker, og derfor var det oplagt at give mig den mest slidstærke cykel – en postcykel fra danske SCO (Smidt & CO) – og den har også holdt længe og blevet brugt til meget! Der er plads til tre rammer 33cl dåser på ladet foran med fuld funktion af styret. Derudover har jeg én original posttaske til siden, dog af en nyere udgave: Jeg ville gerne have fat i en til (eller et ændre sæt) og en taske til ladet.

Cyklen er blevet serviceret, men trænger til en helt stor overhaling hvor den bl.a. skal lakeres (i de originale farver), have serviceret “landingsstellet” og dettes hjul (det er svært at finde dele hertil da det er unikt i forhold til SCOs øvrige budcykler da disse ikke har hjul på parkeringsstellet) og bagskærmen har et stort hul hvor beslaget til stellet er faldet af.


1979 Kildemoes BKC Straight: En ægte, dansk Børge Kildemoes Cykel fra før næsten alt blev lavet i fjernøsten. Der skal lidt knofedt og ganske få dele til at få den gamle dame til at spille, men det skal nok blive en fin cykel igen.


1983 SCO Urania Turist: Urania var et kendt cykelmærke i Danmark og særligt i København hvor de blev produceret fra 1909 – og SCO fra Odense er også meget kendt. SCO udvidede produktionen ved at tage andre mærker ind under sig – bl.a. københavnske Hamlet og Urania – og denne “Urania” er derved en SCO-produktion, hvilket ses på stelnummeret. Selve kronrørsmærket pryder dog stadig Uranias velkendte logo ligesom stellet også har en stor URANIA staffering på hver side.

Cyklen er givet til mig som et stort projekt, som langsomt vil blive bygget op af tidstypiske dele som vil give den det rette look.


1986 Puch Clubman Sport: Solgt som en “racercykel”, men det er en touring cykel: Der fandtes en Clubman med tre indvendige Sachs Torpedo-gear og så Clubman Sport i to udgaver: med seks og en med 2×6 udvendige gear – i alt fald i de kataloger jeg har kunne finde. Denne er dog lidt anderledes da den har en udvendig Sachs geargruppe med fem gear.

Den har originalt styr, styrbånd og sadel (hvilket jeg er mest imponeret over – også at der kun er to meget små huller i overlæderet) – ja selv styrpropperne bærer Puchs logo.
Selvom jeg gerne ville lave den lidt mere sporty med et geddebukkestyr, så lader jeg den stå helt originalt. Det ville dog være fedt at kunne få gjort noget ved stellet; få fjernet rustpletterne og rettet lakken op, men det kan godt blive en svær opgave – måske få sat nye (reproduktion) PUCH stafferinger på da de originale er falmet væk – de eneste der kan bibeholdes er de to Clubman Sport og det velkendte frontlogo.

Hvad skal den så bruges til? Jeg ville helst have haft en racercykel fra 1985, men denne er rimelig tæt på; det ville nemlig være hyggeligt at deltage i nogle af de klassiske motionsløb f.eks. i Præstø eller Copenhagen Tweed Ride.


1987 BSA: Birmingham Small Arms Company var en britisk våbenproducent fra 1861-1973 og undervej udvidede deres forretning – første gang i 1880 med at producere cykler – det stoppede dog igen i 1887 hvor de fik travlt med at producere Lee–Metford rifler. I 1893 gik de dog igang med at producere nav til cykelhjul (frem til 1955) og i 1919 startede datterselskabet BSA Cycles Ltd op hvor de producerede både motorcykler og cykler uden om våbenfabrikken. Deres første motorcykel BSA 3+12 hp blev sat i produktion i 1910 og BSAs første bil var produceret i 1907 inden de opkøbte Daimler i 1910.
BSA-krankbokse (også kendt som BSC – British Standard Cycling) stammer faktisk fra Birmingham Small Arms…

I 1953 blev cyklerne og motorcyklerne i BSA Cycles delt op i forskellige selskaber og i 1957 blev cykeldivisionen solgt til Raleigh Bicycle Company. Ligesom SCO i Danmark har Raleigh produceret mange cykler under forskellige brands – denne BSA heriblandt. Cyklen her er produceret på Raleighs Nottingham-fabrik i uge 11 1987.

Der er 2×5 gear på, bestående af Sachs-Huret og Sunrace (den japanske) komponenter – naturligvis med stålrørsskifte! Frempinden og kranken er ligeledes fra Sunrace.

Da jeg fik den var den godt slidt; lidt overfladerust på stellet og lidt rust på kransen – kæden, styrbåndet og sadlen var lige til at kassere, men ellers generelt en okay racercykel – som dog aldrig har været i den dyre ende. Det vil være fedt at prøve at køre lidt vintage race på den og måske bare et par ture hist og her.


1991 Everton: Godt, dansk cykelmærke – og cyklen er fra før de fleste blev lavet i østen.


1993 Audi Quattro RV1 (customized): Audi merchandisecykel fra 1990erne: Og min første full-suspension mountainbike. Det er ikke fordi der er de helt gode dele på originalt, men jeg fik den hvor det stort set kun var stel og hjul, så jeg kan jo vælge at sætte noget bedre på hvis jeg vil det.


1997 Winther Pounder 38.24: Winther er et gammelt dansk cykelmærke som mange er vokset op med – nok i særdeleshed i form af den lille (oftest røde) trehjulede cykel med lad – sådan én havde jeg – og sådan én har min søn også fået.

Denne cykel her er en ældre “mountainbike” til børn – med tre Torpedo-gear.

Jeg ved endnu ikke om den skal sættes i stand, da den egentligt ser ud til at kunne blive en rigtig god cykel igen, eller om den skal bruges som reservedele til bl.a. min City Bike One Replica (sjovt nok er den fra samme år som den oprindelige City Bike One).


1998 Siko-Bike: Denne vederstyggelighed fik jeg fat i for mange år siden da jeg syntes den var sjov – dengang. Siden har den stået i sommerhuset og ventet på at jeg får tid (og nu også lyst) til at sætte den i stand – men ærligt talt tror jeg ikke at jeg kommer til det – jeg har jo også min SCO Compact Sport, selvom at den jo ikke kan foldes sammen. Det eneste virkeligt fede ved den er det meget lave stelnummer som enten gør at det er en meget tidlig udgave eller en der ikke blev lavet mange af! Stelnummeret er på fire numre hvoraf det første er 0!


1998 Peugeot Performance 5 – Team Home Jack & Jones: I 1998 kom det nok mest succesfulde danske cykelhold til (når man ser bort fra Par Nummer 7); de startede som Team Home – Jack & Jones og havde nogle af de helt store danske profiler fra den professionelle række. To år senere var de i den professionelle række som Accept Card – Jack & Jones og derefter det mere kendte navn CSC-Tiscalli, Team CSC, CSC-Saxo Bank, Team Saxo Bank før de fra sommeren 2012 har havde Tinkoff Bank som en af sponsorene og senere ejer af holdet. Fra 2014 overgik ejerskabet af holdet fra at være dansk til at være et russisk hold og i 2016 blev holdet nedlagt.

Cyklen her er en replica lavet efter Team Home – Jack & Jones’ officielle holdcykel; de stod ofte udstillede i ejendomsmæglerne Homes forretninger og har også kunne købes. Disse replicaer har billigere komponenter end de originale, da de var baseret på Shimano RX 100 geargruppen. Der er 2×8 gear. Jeg fik den i denne lidt sørgeligt stand, men har gået og restaurere den så tæt på originalt som muligt – dog med lidt kunstnerriske friheder: Nogle dele har dog været umulige at få fat på, som bl.a. kassetten der ikke laves mere, og jeg har kun kunne få fat i en anden bagskifter der dog passer meget godt til tidsperioden, nemlig en Shimano 105-SC RD-1056 som nok kan betegnes som en lille opgradering. Efter restaureringen er det blevet en aldeles velkørende cykel; jeg har dog kun kørt en meget kort tur på den, men jeg var imponeret og syntes faktisk meget om kørestilen; dog er jeg ikke den store tilhænger af de Shimano 105 (PD-1050) pedaler jeg har fået; de er lidt svære at komme i, og de gør faktisk lidt ondt – måske med nogle andre sko kan det være at det går. Muligvis vil jeg prøve at få fat i et sæt Shimano PD-A515 som lidt passer til gruppen, men er noget tungere og vil kræve SPD-klamper, og derved nye cykelsko: Alternativet bliver at flytte pedalerne mellem denne og min Moreno når de forskellige cykler skal bruges.

Dog regner jeg ikke med at denne cykel rigtigt skal bruges, men mest bare skal være lir og minde om de gode gamle dage, derfor har den heller ikke fået alt det lovpligtige udstyr på som jeg ellers går meget op i at montere på mine cykler.

Holdets egne cykler har været stort set magen til i udseenet men bygget på Peugeots Team Line Altec Aluminium 5000-serie og havde naturligvis en Ultegra/Dura-Ace geargruppe.
Replica-modellen hedder Peugeot Performance 5 Jack & Jones (PE5JAJ)


1999 Peugeot Team Home Jack & Jones: Året efter var det sidste år at holdet kørte med ejendomsmægleren home som sponsor og selvom holdet stadig var et Trade Team II (2. Division) hold blev cyklen gevaldigt opgraderet med et fladt aluminiumsstel med buet front og Campagnolo-geargruppe. Til de danske fans blev der lavet en replica model med Campagnolo Mirage, men den originale har nok kørt med Campagnolo Record. I følge et interview med Michael Sandstød kostede cyklen omkring 50.000 kroner – replicaen kostede omkring 10.000 da den var ny.
Der findes også en Festina Replica af samme cykel – denne har blot andre farver og mærker.

Replica-cyklen her står stort set originalt – selv sadlen er den originale Peugeot-sadel, dog lidt slidt: Det eneste der er skiftet er sliddele, herunder styrbånd. Da jeg fik den, havde den monteret nogle Wellgo mountain-/citybike pedaler som bliver afmonteret og skiftet til nogle mere sporty
Det er endda min første cykel med Campagnolo geargruppe.

Til cyklen har jeg også original hold-trøje – men desværre er bukserne svære at finde.


2004 Bianchi ML3 Alloy Reparto Corse: Racercykel indkøbt af importøren til eget brug. Efterfølgende er denne lidt specielle udgave faldet lidt fra hinanden, men med de rette dele er det blevet en meget flot cykel igen.

Jeg har valgt at gå efter et originalt styrbånd, men også andre detaljer i en lyseblå farve der ligger tæt op af de udgaver af celeste som findes på cyklen, bl.a. med henblik på sadel, pedaler og flaskeholdere.


2004 Moreno RC463: Efter lang tid har jeg endelig fået en racercykel igen! Sidst jeg havde en var da jeg var teenager og den husker jeg ikke meget om andet end at den var sølvgrå, havde klassisk gedebukke racerstyr (med bremser både på hornene og overlæggeren) og gear på stellet. Jeg har mest bare cyklet en masse længere ture da jeg var ung og en enkelt gang i et motionsløb (Sjælsø Rundt) for Irma. Med denne bliver det kun til motionscykling – og så måske skal jeg have mig en hometrainer som jeg kan hygge mig på med noget “cykelsimulator”.

Moreno er et dansk mærke; José Maria “Joe” Moreno var en argentinsk cykelsmed på Amager med butik på Amager Boulevard i mindst 25 år (minimum fra 1991-2016) som byggede cykler siden 1981 – min er bygget med Columbus aluminiumsstel og senere importerede han håndbyggede stel fra italienske Univer Telai (grundlagt 1999). Både gear, nav og bremser er Shimano Ultegra og styr, saddelpind og frempind er leveret af Ritchey, sadlen er fra det over 100 år ældre (1897) velkendte mærke Selle Italia og hjulene er fra Weinmann. Lidt atypisk har den tre klinger foran da den oprindeligt var købt til også at kunne køre bjergkørsel i udlandet – dette er et tilkøb, da Moreno normalt leverede denne model med 2×9 gear. Derudover er der tilkøbt Shimano cykelcomputer og SPD PD-R540 pedaler. I følge den gamle prisliste fundet på en arkiveret version af hans hjemmeside, kostede cyklen derved kr. 9.100,- (plus evt ekstra for den ekstra klinge).

Modsat andre motionscykelister som spenderer en formue på deres cykel men så samtidig vil spare penge og vægt har jeg dog valgt at min racercykel skal være lovlig! Der er monteret reflekser både foran, bagpå, på pedalerne og hjulene – samt den lovpligtige ringklokke! meget er der heller ikke brug for aerodynamik og vægten er heller ikke altbetydende i et sted som Danmark (men måske er jeg bare en sur gammel mand når det kommer til stykket?).

Jeg er voldsomt tilhænger af at der er monteret lovpligtigt udstyr (reflekser og ringklokke) – også på mountainbikes og racercykler – så det er der naturligvis på min!


2006 Toyota 17″: Modellen er ukendt, da Toyota kun oplyste “Cykel” som modelnavn på det eneste skilt jeg har set af den. Her fremstår det også at der er et “begrænset antal” (hvilket alt vel egentligt har?) og at prisen i 2008 (hvor skiltet var fra) var kr 4.495 – til gengæld sparede man leveringsomkostningerne på ca. kr. 3.500 som det jo ellers ville koste at få leveret sin bil. Originalt er cyklen leveret uden skærme, reflekser, lygteholder og klokke, men havde Shimano Acera gear og skivebremser (mekaniske) samt en RST Capa T8 dæmpet forgaffel.


2006 Toyota 19″: Det lykkes mig at få fingerene i én til – denne stod dog stort set som da den blev solgt fra forhandleren, og er kørt sparsomt af en ældre dame og ellers stået indenfor – her er næsten tale om et ægte samlerobjekt som nok mest vil blive luftet ved diverse Toyota-træf.


2007 BMW Kidsbike: Løbecykel og pedalcykel i én: Designet for BMW og var officielt merchandise. Min søn har i forvejen en BMW gå-bil, så jeg tænkte hvorfor så ikke fortsætte trenden med at hans cykel også skal være en BMW? Den løbecykel som han først fik (en BeKids) var noget værre skrammel med en frempind der ikke passede i kronrøret og derfor vaklede meget – noget jeg også har set på andre. Denne er meget stabil og kan bygges om til almindelig pedalcykel i løbet af ganske få minutter med minimalt værktøj så når han er klar til pedaler – så er det samme cykel han skal bruge.

Anbefaler alder: 3-6 år


Kawasaki KBX Kid Bike 16: Official licenced product for motorcykelvirksomheden. Er blevet sat i stand til min nevø – med nogle støttehjul i Kawasaki-grøn på specieltlavede beslag. En ret fed lille racer.


2010 Københavnsk Bycykel – Citybike One Replica: I 1997 var den forhenværende amerikanske præsident Bill Clinton på besøg i Danmark og fik i den forbindelse en bycykel forærende af Københavns Kommune som havde fået bycykelordning i 1995 – og i 1999 besøgte New Yorks borgmester København og modtog også én.

I 2025 fik jeg stellet fra en pensioneret bycykel fra 2010 – samme model som 1995-udgaven af den københavnske bycykel, og jeg fik idéen om at lave en replica-udgave af Bill Clintons bycykel fra 1997. Helt originalt er det dog ikke, da de lidt specielle 24″ plastic hjul med hjulkapsler er meget svære (hvis ikke umulige) at fremskaffe: Jeg har ét sæt hjulkapsler, som kan bruges til at replikere et yderligere sæt (bliver nok til to sæt så det bliver ens på begge hjul). Dertil skal der findes


2011 Rocky Angel: Billig damecykel som jeg ikke er sikker på er en cykel som vi vil beholde, men den er i pæn stand trods alderen og stort set altid stået indendørs.


2012 Cultima CXR: C. Reinhardt er mest kendt som importør og forhandler af motorcykler og knallerter fra Suzuki, men har også været involveret i denne cykel som de har stået for designet af.

Lækker aluminiumsramme og fine dele – alt i alt en meget behagelig citybike. Mange dele er blevet udskiftet for at gøre den endnu mere lækker.


2016 SCO: Der var en gang – og det var mange penge dengang – der var SCO en cykelfabrik der ikke blot producerede deres egne cykler, men også producerede andre mærker på deres fabrik i Odense – i dag er det blot et brand under Bilka til cykler og cykelkomponenter (pumper, pedaler, lygter, låse, o.l.) som kan købes i bl.a. Bilka og Føtex. Cyklerne produceres i fjernøsten (og det gør delene også) og har slet ikke den samme kvalitet som i de go’e gamle dage. Dog er det stadig en ok cykel til prisen man betaler for den.

Denne SCO trængte til en kærlig hånd da jeg overtog den, og planen var at den skulle blive en erstatning for min hustrus Mustang Dagmar. Hvis hun ikke kan lide den bliver den bare solgt.


T-Bikez Shark Alu Edition v2 17″ (custom): Min hustru klagede over at hendes cykel (Mustang Dagmar) manglede nogle gear: hun havde brug for i alt fald to gear mere end hvad cyklen havde. Og hvad gør en kærlig og betænksom ægtemand så? Han bygger da en cykel til hende! Det gjorde jeg så i 2024.
Jeg havde allerede en rigtig fed forgaffel som jeg egentligt havde købt til min custom Toyota mountainbike, men som jeg ikke kunne bruge – så var det jo bare at finde et passende stel. Det der viste sig der var sværest at få fat i var hjul – eller rettere nav der ville passe: Forgaflen var nemlig til de små quick releases som på racer cykler men bagpå var det med Through-axle – uden boost! At finde et matchende sæt ville kræve at jeg selv strikkede det sammen så det forberedte jeg mig på indtil at jeg fandt et sæt fra Token som netop var lavet til det jeg søgte – og det var endda billigere end hvad jeg havde regnet ud at skaffe nav, fælge og eger til! Med et SRAM Eagle geargruppe har hun nu 12 gear.

Desværre kan hun ikke bruge den til at hente lillemanden da den ikke er kompatibel med vores cykeltrailer, så jeg skal have fundet hende en anden citybike til at erstatte den femgearede Mustang.


Fort Retro 21″ (custom): Fort Frames i Tjekkiet laver nogle rigtig gode rammer, og jeg har fået fat i en af deres retrorammer til 26″ mountainbikes til både skive og V-bremser. Da jeg jo alligevel havde en masse reservedele til overs fra ombygningen af min 17″ Toyota, så kunne jeg jo lige så godt få brugt de dele. Stilen er kørt i sort og rød.

Cyklen har jeg bygget i 2025.


Cykeltøj

Da jeg cyklede racercykel fik jeg også købt mig noget rigtigt cykeltøj – den første var en langærmet Everton cykeltrøje. vist nok fra midt-80erne – meget passende til den racercykel jeg cyklede på. Senere købte jeg en kortærmet cykeltrøje af cykelforhandleren i Tølløse, som er far til cykelrytteren Michael Rasmussen – dette er en Trek-Volkswagen fra 1997 med teksten “RAS.” skrevet med tousch på vaskelablen. Det år fik Kyllingen ingen sejre.

Senere har tøjet primært båret præg af at jeg har købt en Toyota cykel, men det meste af tøjet er nok mest landevejshold.

Minderne

De tidligere cykler jeg har haft tæller, bl.a. disse – det er ikke alle jeg har styr på længere; nogle af de første ved jeg ikke engang hvad hed, bl.a. min første racercykel.

  • 19xx Racercykel (intet billede): Overtaget fra min fætter – min søster og jeg havde begge en stort set magen til hinanden (der var lidt forskel). Jeg har haft cyklet Sjælsø Rundt for Irma i 2001 eller sådan noget, og inden da ofte tog på cykeltur fra Amager til Husum, Vanløse eller Greve – eller blot Amager rundt. Desværre blev cyklen stjålet – og min søsters kort efter.
  • 199x Taarnby MT. KcKinley (intet billede): Til min fødselsdag fik jeg en rigtig voksencykel! Med flaskeholdere, tyrestyr og det hele. Jeg havde den i mange år men stod til sidst bare stille da den var noget så træt. Da der så var cykeloprydning hos mine forældre (og jeg ikke havde taget dem med) lod de plumben sidde og den blev fjernet. I dag ville det være sjovt at have den stivstellede mountainbike og få sat den i stand: det var jo trods alt en gave. Jeg tror måske den sidste tur jeg kørte på den var på vej fra teoriprøve – eller også var det på min mors Peugeot… Jeg ville gerne have fat i én magen til – i samme farve!
  • 1990 Union Savoy: Fin damecykel som kørte rimelig fint, men snerrede lidt. Der var tale om (fransk) kvalitet med mange fine detaljer og rimelig gode dele.
  • 1959 Nobless: En anden cykel som desværre erblevet stjålet fra mig: Jeg havde ellers god glæde af at bruge den gamle dame til og fra arbejde på Østerbro. Den stod næsten originalt og kørte rigtig godt. Desværre blev den stjålet midt i juni 2010 fra min adresse.
  • 1956 Harstung Original Model: En rigtig herrecykel! En af de absolut fedeste detaljer ved denne gamle svend er dens stelmonterede, stangtrukne Torpedo Dreigangs med Berg, Normal und Schnell gear. På trods af det lidt tyske navn er Harstung lavet i København.
    På mit værksted stod der nogle gamle, efterladte cykler som jeg overtog for at sætte istand, og denne Harstung var én af dem. Den kørte rigtig godt indtil at gearet gik i stykker, og mens jeg ventede på nye dele blev den stjålet. Rigtig fin kvalitetscykel!
  • 1977 Hamlet Club Lux: Hamlet er jo nævnt før på min side, bl.a. at de blev produceret på min hjemø, Amager inden de overgik til SCO i Odense, hvilket de gjorde omkring 1957. 20 år efter rullede denne cykel så ud af hallerne: En Club Lux. På trods af at der står Original Hamlet på kronrøret bærer den tydeligt præg af at være bygget af SCO – og det er slet ikke fordi jeg har noget imod SCO – jeg kan bare bedre lide en Hamlet med et H i sit stelnummer. Cyklen kører fint og er rimelig frisk og meget behagelig at køre på. Den har et et Sachs Duomatic navn som er et to-gearet semi-automatisk nav magen til min SCO Compact Sport og det fungerer ganske godt. Cyklen blev solgt til at bruges som hverdagscykel til en ung mand, og jeg tænker han nok skal blive glad for den som bytransportcykel.
  • 2006 Raleigh Alu Minishopper 24″: En lille cykel jeg købte for at restaurere så min niece kunne få sig en cykel der passede hende bedre i højden. Jeg blev godt tilfreds med den, og fik skiftet gearne ud så den kørte rigtig godt. Det var første gang jeg prøvede at arbejde med Sturmey-Archer/Sram P5 gear.
  • 2010 Ideal ZigZag 01: Jeg har af og til fået fat i nogle cykler der er solgt billigt som blot havde behov for lidt kærlighed. Først fik jeg skiftet kassette og kæde, men jeg fandt også ud af at jeg skulle have skiftet krank – og dermed også krankboksen. Bremserne blev serviceret og cyklen er blevet vasket og smurt. Alt i alt er den blevet rimelig god og har gået et nyt hjem. Oprindeligt var cyklen dog købt som ekstra cykel da vi forventede familiebesøg og derfor muligvis skulle bruge en ekstra cykel til cykelture i området.
  • 2013 Specialized HardRock 26: Egentligt købt som midlertidig cykel til min hustru indtil jeg fik bygget hendes Shark, men da den blev hurtigere færdig end forventet blev den solgt igen. Det var faktisk kun en ringeklokke der manglede at blive installeret, og så satte jeg en sadeltaske på.
  • 2018 Bianchi Kuma 27.25: Den var oprindeligt købt til at skulle slagtes til at bygge min hustrus Shark – men jeg valgte at lade den leve og give den et frisk pust og nyt liv i den røde italiener – bygget i Cambodia. Det blev til en cykel der kørte rigtigt fint selvom forgaflen var lidt sølle – men det var fedt at prøve at køre en mountainbike med 27,5″ hjul.
  • 2022 Aurelia New Way Urban Style: Her er noget man ikke ser hver dag! To år efter er den stadig ikke blevet brugt! Jeg fik denne cykel i 2024 af nogen der skulle flytte og plasticsplitten sidder stadig i lygterne – selv beskyttelseshætterne på navene sidder der endnu! Cyklen skal lige spændes op inden den skal have sin første cykeltur.
    Cyklen er en man kan købe i lavprisbyggemarkedet Harald-Nyborg, men ser ud til at være ok, om end lidt gammeldags da den bl.a. har skruekrans i stedet for kassette. Aurelia er et mærke fra den italienske cykelproducent Dino Bikes.